مجمع البحرین مى نویسد: «عشق محبتى است که از حد تجاوز کند و انسان را از حال عادى خارج نماید. پس هر مجتبی ملازم عشق نیست اما هر عشقى با محبت همراه است. انواع محبت ها در انسان وجود دارد، امّا همه آن ها در مرتبه عشق نیستند. دو دوست نسبت به یکدیگر محبت دارند. مرید نسبت به مراد و مرشد خویش محبت دارد اما عشق محبتى دیگر است.

عشق در اصل از «عَشَقه » که نام گیاهى است که در فارسى به آن پیچک مى گویند، گرفته شده است. این گیاه به هر چیزى برسد، دور آن مى پیچد و به تدریج آن را در احاطه خود مى گیرد. وقتى محبت شدت یابد و همانند پیچک جان و روح انسان را به تسخیر خویش در آورد، آن را «عشق» مى نامند.

جالینوس حکیم مى گوید. «در مغز انسان سه جایگاه ویژه قرار دارد: یکى مخزن تخیّل است. دومى جایگاه فکر و سومى ظرف ذکر و یادآورى است.»

عاشق به کسى گویند که لحظه اى خیال و فکر و ذکرش از معشوق جدا نباشد. عشق و محبّت و هجران معشوق  چنان قلب و جان و روح عاشق را مسخّر نموده که خواب و غذا را از او گرفته و او به چیزى جز معشوق نمى اندیشد و کسى جز او را نمى بینند. هر کس چنین نیست، عاشق نیست .عشق" محبت شدید و علاقة خاص است. در قرآن کلمة عشق به صراحت نیامده، امّا از مفاهیم دیگرى که معناى عشق را مى رساند، نام برده شده است: "بعضى از مردم معبود هایى غیر از خداوند، براى خود انتخاب مى کنند و آن ها را چون خدا دوست مى دارند، امّا آن ها که ایمان دارند،‌عشقشان به خدا (از مشرکان نسبت به معبوهاشان) شدید تر است".

در این آیه ، شدت حبّ و علاقمندى به عشق تفسیر شده است.

علاّمه مجلسى مى فرماید: عشق به معناى زیاده روى در دوست داشتن و محبت است. گاهى خیال مى شود عشق، مخصوص علاقه داشتن به امور باطل است، به همین جهت در علاقه به خدا به کار نمى رود، اما این حدیث بر خلاف پندار مزبور است؟ آن چه در مورد مذمت و سرزنش است، ‌عشق جسمانی، حیوانى و شهوانى است و آن چه مورد مدح و ستایش قرار گرفته، عشق روحانى و انسانى مى باشد. عشق نوع اوّل به مجرّد وصال و رسیدن به آن، فانى شده و از بین مى رود و عشق از نوع دوم تا ابد باقى و پایدار است.

واژة عشق در معارف اسلامى با همین لفظ و حروف (ع . ش . ق ) کاربرد زیادى ندارد و ما به بیش از سه مورد دست نیافتیم.

یک مورد براى عبادت به کار رفته است. مرحوم کلینى (ره) در اصول کافی ، از امام صادق (ع) نقل مى کند : «أفضل الناس من عشق العبادة و عانقها برترین مردم کسى است که به عبادت عشق بورزد و ملازم آن باشد».

مورد دیگر براى جناب سلمان فارسى (ره) مشاهده مى شود که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «بهشت بیشتر به سلمان عشق مى ورزد تا سلمان به بهشت».

مورد سوم حدیثى است از امیرالمؤمنین (ع) به نقل از امام باقر(ع) در مورد اباعبدالله الحسین (ع) و شهداى کربلا. روایت چنین است: علی(ع) با مردم کوفه عازم صفین بودند، نزدیک کربلا که رسیدند، حضرت از یاران خودش جلو افتاد. وقتى به مکانی به نام «مقدخان» رسیدند، چند بار آن جا را دور زد و طواف کرد و فرمود: این جا مکانى است که دویست پیامبر خدا و دویست نفر از اولاد پیامبران را به ناحق کشته اند که همه آنان جزو شهدا  هستند، سپس به واقعه عاشورا اشاره کرد و فرمود: اینجا، استراحتگاه اسب ها و مرکب هاى شهیدان عاشقى است که به خاک و خون کشیده مى شوند [ و عشق آنان به عالى ترین درجه ممکن رسیده است، به گونه اى که ] نه احدى از پیشینیان بر آنان سبقیت جسته ، و نه کسى از آیندگان به گرد آنان مى رسد».(6)

عشق جذبه اى است از نوع محبّت و مافوق محبّت.

عشق قهّار است و من مقهور عشق              چون قمر روشن شدم از نور عشق

بنابراین تا انسان از خود پرستی، نفس پرستى و بت پرستى کهن و مدرن رها نشود و در منزل «عبودیت و بندگی» سکنى نگزیند، حقیقت عشق را نمى فهمد و عاشق نگشته است.

عشق حقیقی تنها عشق به خدا است ، زیرا او زیبایی مطلق و بی هیچ عیب و نقص است و هر چیزی غیر او زایل شدنی و از بین رفتنی و دارای عیب و نقص است ؛ بنابراین هر چیز غیر او نمی توان معشوق واقعی باشد ،چون اولا چون ناقص است و کمال مطلق نیست ، در حالی که در عشق ، معشوق هیچ عیب و نقص ندارد.

دوم هر چیز غیر او زوال پذیر است و عارفان گفته اند : آنچه که نباید ، دلبستگی را نشاید. همانند داستان حضرت ابراهیم (ع) که فرمود : «انی لا احب الافلین؛ چیز ی را که افول و غروب می کند و از بین می رود ، دوست نمی دارم». پس باید عشق پایدار و جاودانه باشد و آن عشق به خدا است که همیشگی و پایدار است . البته در سایه این عشق ، عشق به مظاهر جمال و زیبایی او ، مانند زن و فرزند و گل و درخت و طبیعت و... معنا می یابد.

 

/ 17 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مسعود

سلام.خیلی خوب بود [لبخند] راستی پرسیده بودین تو این سایت http://mz2t.persianblog.ir/ که محسن کجاست من داداش محسنم برین وبلاگ من و ببینین محسن کجاست موفق و بر قرار باشین

ماری

بوی خلوت میاد بوی بارون ِ چشمها و رویش ِ دلها بوی کوچه های نیایش بوی ماه مبارک رمضان

نفس

من امسال نمي تونم تو مهموني خدا شركت كنم دارم از اين حسرت ديوانه مي شم برام دعا كن

ماری

به وقت سحرهای ماه مبارک دعا کنید در حق همه ی ملتمسین دعا

زینب

سلام. با تشکر از حضور سبزتان با مطلبی جدید "به بهانه نبودنم"به روزم. موفق باشيد.

تنها

سلام... اپم اپم بدو بیا زود بیا منتظرتم .. بابای[خداحافظ]

غریب دوست

آیا به دنبال راه حلی ساده و عملی برای افزایش آمار وبلاگ یا وبسایت خود هستید؟ آیا به دنبال راه حلی ساده و عملی برای افزایش فروش محصولات خود دارید ؟ آیا از گران بودن قیمت تبلیغات یا فرستادن ایمیل تبلیغاتی خسته شده اید؟ در این مجموعه آموزشی به طرز کاملا عملی به شما یاد میدهیم : 1- چگونه پیج رنکمان را در گوگل بسیار سریع به 10 برسانیم . 2- چگونه بدون ارسال هیچ مطلبی در وبلاگ یا سایتمان روزانه بالغ بر 10000 بازدید کننده داشته باشیم. 3- چگونه بینندگان سایتمان را مجبور بدیدن تبلیغات خودمان و خرید محصولاتمان بکنیم و انگیزه آنها را بتحریک در بیاوریم. 4- چگونه بدون داشتن هیچ لیست ایمیلی شخصی افراد !!! سرور اصلی یاهو را مجبور به ارسال ایمیل تبلیغاتی INBOX ی كنیم 5- چگونه ده ها میلیون ایمیل را مطعلق به ایرانیان را جمع آوری کنیم و آنها را مجبور به دادن ایمیلشان بما بکنیم. بجای اینکه هزاران و میلیونها تومان برای تبلیغ سایت یا محصول خود به سایتهای پر بازدید بپردازی فقط مبلغ بسیار ناچیزی برای خرید این بسته آموزشی صرف کرده و جلوی ضرر و زیان را بگیرید. >>>> http://cdmc.mihanblog.com/post/534 <<&lt